Lilly & June en de lachjuf

Lilly en June zijn zusjes. Samen zitten ze in dezelfde saaie combinatieklas, tot op een dag alles verandert. Er staat een lachjuf voor de klas.

De avonturen die ze beleven worden beschreven in het kinderboekje dat nog moet gaan verschijnen.

Helaas is er nog niet meer, maar het volgt. Wil je op de hoogte gehouden worden? Stuur een mailtje naar vjb@voeljeblij.nl en ik zet je op de lijst met belangstellenden.

Voorproefje

12  Gelukkig. Het is weer maandag!

Joepie, we mogen weer naar school, roept Lilly blij als ze ’s morgens beneden komt. ‘Nou, dat klinkt wel heel anders dan vorige week Lilly,’ zegt mama. June komt ook net zo vrolijk als Lilly naar beneden springen. Zij heeft er ook heel veel zin in. Ze kijken allebei uit naar de nieuwe oefeningen die ze zullen gaan leren.

‘Vandaag gaan we er in sneltreinvaart doorheen’, zegt de lachjuf. ‘We hebben veel te doen. Floortje,’ wijst ze, ‘wat is de eerste stap?’ ‘Dat hebben we al gedaan juf, dat is het applaus,’ antwoordt Floortje. ‘Goedzo,’ zegt de juf. ‘Thomas, wat is de tweede stap?’ ‘Ho-ho, ha-ha-ha,’ antwoord Thomas. ‘Ook heel goed,’ zegt de juf. ‘Kom, aan de slag!’ De kinderen beginnen in hun handen te klappen en te zingen. Het is al snel een dolle boel in de klas. De kinderen lopen in een rijtje tussen de tafeltjes door. Het lijkt wel een polonaise. ‘Hoooo,’ zegt de juf en terwijl ze met haar handen naar beneden zwaait worden de kinderen rustiger.

‘Wat is de laatste van deze stappen?’ vraagt de juf. ‘Ademhalen juf,’ zegt Sara. ‘Weer heel goed,’ zegt de lachjuf terwijl ze haar duimen omhoog steekt. ‘Wie wil het voordoen?’, vraagt ze aan de klas. ‘Vincent, jij mag het doen,’ wijst ze naar Vincent die zijn vinger omhoog steekt. ‘Adem in,’ zegt Vincent terwijl hij tegelijkertijd zijn armen omhoog beweegt. Alle kinderen in de klas volgen zijn beweging nauwgezet. ‘Zeg aaaaaah,’ als je uitademt. Terwijl hij dit zegt bewegen zijn armen weer naar beneden. In de hele klas klinkt een diepe en toch vrolijke zucht als twintig paar armen naar beneden bewegen. ‘Nog een keer maar dan ademen we uit met ha-ha-ha,’ zegt Vincent terwijl hij zijn armen al weer omhoog beweegt. De kinderen volgen en even later klinkt het schaterende ‘hahaha’ als alle kinderen uitademen en zichzelf als lappenpoppen met hun hoofd naar de grond laten hangen. Er volgt een derde keer en dan neemt de lachjuf het weer over. ‘Wat zeggen we dan?’ vraagt ze. Terwijl ze veertig duimen omhoog steken roepen alle kinderen ‘goed, heel goed, jeah!’

 

‘Het is weekend geweest dus ik dacht dat jullie alles wel vergeten zouden zijn. Maar dat valt reuze mee. Weten jullie dan ook nog welke lachoefeningen we hebben gedaan vorige week?’ vraagt de lachjuf aan de klas. Weer gaan er heel veel vingers omhoog. ‘Lilly, welke weet jij nog?’ vraagt de juf. Lilly antwoordt: ‘de telefoonlach, juf. We hebben bij oma heel erg gelachen toen mijn vader opbelde en June de telefoon opnam met hahaha’. ‘Dat is grappig Lilly,’ zegt de juf. ‘We gaan oefenen. Loop maar rond en doe de telefoonlach’.

Na de telefoonlach volgen er nog de handenschudlach en de kiekeboelach. En dan is het tijd voor iets nieuws. ‘Soms is het nodig om de lach eerst te starten. Jullie lachen fantastisch, maar niet iedereen kan dat zomaar. Dus dan starten we de lach. Daarvoor hebben we twee varianten en we doen ze vandaag allebei,’ vertelt de lachjuf. ‘De eerste kun je doen waar je nu staat. Je doet alsof je aan een touwtje trekt die een motor aan slingert, zoals die van een motorboot. Tegelijkertijd zeg je ‘hahahaha’. Maar natuurlijk lukt het de eerste keer niet. Dus ook je ‘hahaha’ stopt weer. Dan doen we dat nog een keer en bij de derde keer lukt het. Je armen gaan dan wijd uit elkaar en je lacht net zolang door totdat je echt niet meer kan.’

De kinderen gaan er eens goed voor staan. ‘Kijk uit dat je niemand in zijn ogen raakt,’ waarschuwt de lachjuf nog. En dan gaan ze van start. Tegelijkertijd trekken ze aan niet zichtbare touw van de motor en roepen ze ‘hahahahaha’.  Dan wordt het weer stil. Een tweede keer klinkt in de klas het ‘hahahaha’. Het wordt weer stil. Maar de derde keer staan ze allemaal met wijd open armen heel hard te lachen totdat ze niet meer kunnen. ‘Nog een keer, maar nu met je andere hand,’ roept de lachjuf. De lach wordt voor de tweede keer gestart.

‘Ok, deze is leuk. Maar de volgende vind ik zelf nog veel leuker,’ zegt de lachjuf. ‘Hiervoor hebben we de hele klas nodig. Pas op dat je niet over elkaar heen rijdt.’ ‘Huh, wat bedoelt ze,’ denken de kinderen. ‘Ga op je favoriete motor zitten.’ Terwijl ze dit zegt doet de juf alsof ze een been over een hele grote motor slingert en ze erop gaat zitten. Ze leunt een beetje naar voren en pakt het onzichtbare stuur vast. ‘Het kan zijn dat je er zo een wil met een heel hoog stuur, of je wil juist een hele snelle en dan leun je helemaal voorover. Het maakt niet uit, als je het maar de leukste motor van dit moment vindt.’ De kinderen doen nu dezelfde beweging. Ze stappen op hun favoriete motor en houden het stuur goed vast. ‘Nu gaan we starten, maar dan met de hand natuurlijk. We bewegen gelijk een beetje naar beneden, alsof je motor echt heel ongeduldig is. En na de derde keer rijdt hij weg! Pas dus goed op dat je niet over elkaar heen rijdt,’ waarschuwt de juf nogmaals. De kinderen snappen nu wat ze bedoelt. ‘Daar gaat ie!’. De eerste ‘hahaha’ klinkt al grommend en de tweede nog meer. De kinderen staan op het punt van weg racen, dat is duidelijk te zien. Na de derde keer is het meteen chaos in de klas. Iedereen rent door elkaar heen met de handen voor zich, alsof ze een stuur vasthouden. Thomas en Vincent liggen al dubbel van de lach, die hebben er een tweespan van gemaakt terwijl Sara bij Lilly achterop is gesprongen. Ze eindigen met een ‘goed, heel goed, yeah!’.  De juf herhaalt dit drie keer voor er echt weer rust is.

Als de lachjuf weer met een grote zwaai van haar arm verdwenen is en de kinderen eindelijk achter hun tafeltjes zitten dan geeft hun eigen juf onverwacht een rekentoets. In plaats van het gebruikelijke protest blijft het nu rustig. Lilly is zelfs wel een beetje nieuwsgierig of het lukt.  Van de tien vragen blijkt ze er negen zomaar goed te hebben. Het lijkt wel of haar hersens beter werken. Ze kan helderder denken en het is net of de antwoorden zomaar in haar hoofd opkomen. De juf valt het ook op. ‘Fijn, Lilly,’ zegt ze. ‘Lekker als het zo goed gaat he.’ Lilly kijkt er blij van.

 

Boek de LOL van het Lachen

Het nieuwe boek van Saskia van velzen

Lachen is goed, goed lachen is beter. Onze natuurlijke lach hangt af van veel factoren, het heeft een aanleiding nodig om op gang te komen. Er moet een grap gemaakt worden, iemand moet iets geks doen of er gebeurt iets onverwachts. Maar deze lach duurt maar even en is niet genoeg om al die positieve effecten te ervaren die de lach je kan brengen. De LOL van het Lachen draait het om en nodigt je uit te starten met de lach.

De prijs van € 19,95 is maar een fractie van de waarde die je terugkrijgt als je de lach in je leven toelaat.

144 motiverende artikeltjes over de lach, aangevuld met waardevolle informatie, foto’s, plaatjes en film op de website, helpen jou jouw unieke lach meer naar buiten te brengen. Je krijgt meer lol in je leven, je ontspant gemakkelijker en je vriendschappen verdiepen. Veel plezier met het lezen van dit boek.

Het boek is voorlopig alleen als pdf te verkrijgen. Verschenen in november 2016.

Bestel nu en start meteen!

Boek de LOL van het Lachen

 

€ 19,95 voor (e)boek + website

 

© Saskia van Velzen, november 2016

 

 

 

 

 

EMDR

Naast NLP en hypnose heb ik ook geleerd om te werken met EMDR. Dit staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing.

’s Nachts worden normaal gesproken onze dagelijkse indrukken verwerkt. Dit gebeurt in de REM-slaap, het moment dat je ogen snelle bewegingen maken.

Met de EMDR techniek worden deze oogbewegingen gereproduceerd terwijl een oud beeld wordt opgehaald. Als het ware wordt dat wat toen niet verwerkt werd, omdat het te veel, te zwaar, te heftig was, alsnog in stukjes verwerkt.

Mijn ervaring is inmiddels dat het fantastisch werkt, zeker bij angsten en fobieën. Deze techniek is heel bekend geworden omdat het speciaal veel ingezet wordt bij (oorlogs-) trauma’s.

Soul Key

De Sleutel naar je Ziel. In een Soul Key sessie worden vragen beantwoord als:

Waarom ben ik hier?

Wat is mijn missie?

Wat doe ik hier nu eigenlijk?

Waar gaat mijn leven om?

Wat is mijn opdracht?

Waarom gebeurt mij altijd….?

Waarom, waarom, waarom?

Het is een van de weinige therapieën waarbij een antwoord wordt gegeven op de waarom-vraag. In een sessie kun je je gids ontmoeten, andere mensen en wezens die antwoorden gegeven op jouw vragen, je kan je levensboek bekijken, contact maken met je zielengroep, zien waarom je voor dit leven hebt gekozen en eventuele verstrengelingen met vorige levens ontwarren.

Het klinkt misschien vaag en ‘spiritueel’ en dat is het in zekere zin ook. De antwoorden komen namelijk helemaal uit jezelf. Als therapeut breng ik je alleen naar de plek waar alle antwoorden te vinden zijn en begeleid ik je in je zoektocht daar.

Na ruim 25 sessies zie ik dat de meeste mensen antwoorden en inzichten vinden waar ze echt mee verder kunnen. Het geeft duidelijkheid over wat was en richting voor de toekomst.

Voor mij heeft de Soul Key zoveel helderheid gegeven over mijn missie en als ik terugkijk dan vallen heel veel kwartjes op hun plek. Ik begrijp ineens waarom ik altijd maar aan het leren was en ben, waarom ik steeds maar kennis wil overdragen, en waarom ik zo gedreven ben op bepaalde vlakken.

Het toepassen van de Soul Key, dus mensen hun eigen sleutel laten ontdekken, past helemaal bij mijn missie in dit leven. Daarom ga ik in oktober de master opleiding volgen en wordt ik uiteindelijk een van de allereerste trainers in Nederland van deze techniek.

Een sessie duurt zo’n 2 uur en kost 150 euro. Je kan dit boeken door een mail te sturen naar lti@lachtherapieinstituut.nl.

De training volg ik bij Martin Castor Peterson van The Hypno Academy International.

Lachtherapie Instituut

Lachwinkel

Na de oprichting van Voel je Blij bleek dat deze titel commercieel niet zo handig was. De moeder van een vriend bedacht de naam: Lachwinkel. Een gouden vondst, zo blijkt.

De Lachwinkel is op dit moment nog het grootste deel van mijn bedrijf. Omdat ik niet heel Nederland in mijn eentje kon bedienen ben ik gaan samenwerken met collega’s. Op dit moment is het samenwerkingsverband een groep van elf mensen groot. Zo hebben we bereik over heel Nederland en Vlaanderen.

De opleiding tot Laughter Yoga Leader geef ik samen met een van deze elf mensen, Luc van Imschoot uit Vlaanderen. We zijn heel verschillend zodat we niet alleen Nederland en België verbinden maar ook het mannelijke en het vrouwelijk, het zakelijke en het speelse.

Tijdens een lachworkshop ontvangen mensen van mij vrolijke ballonnen, samen met de tien tips voor wat je allemaal met je ballon zou kunnen doen. Omdat ik ze in bulk laat maken verkoop ik ze in mijn mini-winkeltje. Een winkel in een winkel zeg maar. Daar zijn nog een paar grappige artikelen te vinden.

Bij de Lachwinkel kun je

  • een lachworkshop boeken
  • aanmelden voor de tweedaagse opleiding tot Laughter Yoga Leader
  • vrolijke spullen kopen in het Lachwinkeltje

Kijk gerust eens verder op die website. In de blogartikelen vind je veel informatie over de lach, zowel wetenschappelijk als gewoon just for fun. De filmpjes onder MEDIA geven een klein beetje een indruk van hoe een workshop er aan toe gaat.

Meer informatie over Saskia >>

Grenzeloos Lachen

Luc van Imschoot en ik ontmoetten elkaar op het jaarlijkse lachyogacongres. Hij lachanimator in België en ik lachcoach in Nederland. We besloten door te praten tijdens een lunch, halverwege onze woonplaatsen.

In Breda lunchten we van 12 tot 6, het was een gezellig gesprek 🙂 Tijdens dit gesprek ontstond de wens om de landen te verbinden, om meer samen te doen. Ergens op de grens…. Zo ontstond Grenzeloos Lachen.

Zoals het met veel goede ideeën gaat kwam ook dit idee een tijdje in de koelkast. Maar daar bleek het te rijpen. En te wachten op de derde persoon die ons clubje compleet zou maken. Tijdens wederom een lunch, dit keer in Tilburg bij José van Eekelen, kwam het Grenzeloos Lachen weer ter sprake.

“Ik weet een mooie locatie,” riep José, “we gaan meteen even kijken.” We sprongen in de auto, reden Tilburg uit richting de grens en hobbelden over een zandpad langs de grenspaal tot vlak voor een klooster.

We stapten uit op, wat ik vind, een van de mooiste plekjes van Nederland. Of Vlaanderen, het is maar net van welke kant je komt. In 2015 organiseerden we onze eerste bijzonder succesvolle Grenzeloos Lachen Inspiratiedag. De workshops werden gemiddeld gewaardeerd met een 8,5 en de locatie zelfs met een 9,5. Ik zei het toch.

In 2016 volgde de zo mogelijk nog zonnigere, leukere, zinvollere en vrolijkere tweede editie. Helaas bleek het in 2017 niet mogelijk om de workshop van de grond te krijgen. Wie weet in de toekomst nog eens? Want het was fantastisch.

Meer informatie over Saskia >>

Schrijf je eigen (e) book

Heb je altijd al een boek willen schrijven? Of krijg je ook zo vaak te horen van business leraren dat je een eigen e-book moet hebben als krantenmagneet?

We horen vaak dat we voor de promotie van ons vak en onszelf een boek zouden moeten hebben. Of tenminste een e-book.

In deze workshop leer je in 1 dag hoe je in maximaal 3 dagen een e-book schrijft. Je leert de structuur van een compleet boek zodat je altijd kan downsizen naar een e-book, whitepaper of zelfs blog. Want ook bloggen is goed om te doen wanneer je je bedrijf in de wereld zet.

De vorige workshops waren een succes. Veel gehoorde reactie: “dit is nog leuker dan ik dacht” en “hoe simpel kan het zijn”. Twee dingen waar ik van hou 🙂

De laatste keer

cursus schrijf je eigen (e) boek

is geweest

20 mensen hebben geleerd hoe ze snel, eenvoudig en leuk hun eigen (e) boek kunnen schrijven. Voorlopig geef ik deze workshop niet meer omdat ik besloten heb me te focussen op wat belangrijk is voor mijn bedrijf. Maar mocht je een groep bij elkaar hebben die graag wil, ik kom graag de workshop geven.

Waarom ik de cursus zo mooi vindt? 

Snel, simpel en leuk schrijven is echt mogelijk en zelfs gemakkelijk. In 2013 leerde ik de tips en trics. Daarna schreef ik in 3 dagen het boekje dat je in mijn handen ziet, een ankertje. Het werd in 2014 uiteindelijk gepubliceerd door AnkhHermes (een uitgever heeft nu eenmaal meer tijd nodig dan de schrijver zelf 😉

Daarnaast schrijf ik regelmatig een nieuw e-book en publiceer ik in 2018 de boeken “Lilly & June en de lachjuf” en “W.I.S.H.”.

 

De ELEMENTEN van de communicatie

wat zijn de Elementen van de communicatie?

Nee, niet schapen maar vier andere archetypen worden gebruikt om de elementen te verduidelijken. Lees maar verder.

Goed communiceren is te ontleden in een paar elementen. In de workshop “De ELEMENTEN van de communicatie” leer je de toverwoorden bij ieder element en zie je direct resultaat.

Een betere communicatie begint bij herkennen van je eigen wijze van communiceren en die van de ander. Deze workshop laat binnen een duidelijk kader doelgericht zien en ervaren hoe eenvoudig dit is. Je krijgt meer ideeën over en inzicht in jezelf en je medemens.

De vier basiselementen

Door de geschiedenis heen is de mens zich altijd bewust geweest van de vier elementen die hem omringen. Alle oude filosofieën zijn op het besef gebaseerd van de relatie van de mens met de vier elementen aarde, water, vuur en lucht.

De elementen zijn terug te vinden in het lichaam en de uitstraling van de mens. Door de manier waarop iemand loopt, een hand schudt, zijn lichaamsbouw of hoe hij zich kleed is veel af te leiden. Volgens de wetten van de synergie zijn aan deze elementen lichaamstaal, denkrichtingen en taalgebruik gekoppeld. Wanneer we deze kunnen herkennen dan kunnen we ons eigen lichaamstaal en taalgebruik afstemmen op degene met wie we communiceren.

Archetypen

Tijdens de Elementen van de communicatie worden de vier elementen helder uitgelegd aan de hand van de vier archetypen stier, slang, leeuw en vogel. Deze zijn heel herkenbaar als je weet waar je op moet letten. Je leert de ‘toverwoorden’ die horen bij ieder element en je zal zo je communicatie flink te verbeteren.

Niet schrikken, tijdens de workshop zullen we mensen in hokjes plaatsen. Dit helpt ons om de elementen te herkennen en de communicatie hierop af te stemmen. Je leert dat in een organisatie alle elementen vertegenwoordigd moeten zijn en op welke plekken zij het beste tot hun recht komen. Hoe meer verschillen hoe beter, dit zorgt voor aanvulling en een mogelijkheid om alle kwaliteiten te benutten.

We zetten ook de vier elementen in de juiste volgorde aan het werk. Zoals dit voor een organisatie geldt, geldt dit ook voor de processen in je hoofd. Iedereen heeft tenslotte alle elementen in zich, maar hoe spreek je deze aan en laat je ze voor je werken?

De workshop is vol interactie, overleg en oefening. Alle deelnemers ontvangen een werkboek.

Eerstvolgende workshop

 

Doordat ik in 2018 focus op de vier belangrijkste pijlers van Voel je Blij is er voorlopig geen workshop “de ELEMENTEN van de communicatie.”